En aquesta entrada faré referència a la temàtica de l’ús
de les TIC a les aules d’infantil, si s’aplica de manera efectiva dins
d’aquesta, a l’actitud del professorat i
a les polítiques educatives.
En primer lloc, considero molt important destacar tal i
com s’indica a la lectura del tema 4 “Orientaciones
para la elaboración del plan de Tecnologias de la Información y Comunicación en
los centros educativos”, la inclusió d’una nova competència bàsica basada
en el tractament de la informació i competència digital.
Personalment, estic molt d’acord d’incloure aquesta
competència ja que vivim en la Societat de la Informació i Comunicació i les persones necessiten aprendre a cercar
informació vàlida, saber la manera d’obtenir-la, com processar-la i
comunicar-la per finalment, transformar-la en coneixement. Actualment, no
aprenem ni obtenim informació a partir d’una única font sinó que emprem moltes
diferents, ja sigui a través de les pagines web, els hipervincles que ens
adrecen a altres pàgines, etc.
Un altre tema que volia tractar és l’ús de les TIC a les
aules. A nivell general, crec que les polítiques educatives actuals no donen el
suficient suport als centres educatius ni al professorat per a que es dugui a
terme una implementació de les noves
tecnologies d’una manera efectiva. Encara que, dins de la LOMCE i més
concretament a l’article 111 si s’especifica en un dels punts que les
Administracions educatives promouran l’ús d’aquestes dins de les aules.
Però centrant-me
més en el cicle d’Educació Infantil, penso que poc a poc si que es van
introduint les TIC dins de les aules, per exemple, amb les pissarres digitals. Una
altra manera és mitjançant la cacera del tresor tal i com explica Jordi Adell en una de les seves lectures. Crec
que aquesta activitat és molt pràctica permetent emprar les TIC i els
continguts que s’han de tractar dins del currículum conjuntament i d’una manera
divertida.
En aquest context, considero necessari destacar la figura
dels docents dins del sistema educatiu, ja que són peces clau a l’hora d’implementar
qualsevol política educativa o de generar canvis dins d’aquest. Crec que
actualment, l’administració no dóna molt
de suport al professorat i penso que aquesta és una de les raons per les quals
no s’utilitzen més les TIC dins de les aules.
A més, altra de les raons és possiblement la falta de
formació del professorat i la poca oferta de cursos per part de l’administració
o dels centres educatius. Encara que, també hi ha docents que es resisteixen a
l’ús de les noves tecnologies, ja sigui per comoditat o per no saber emprar-les
correctament.
A mode de conclusió, per a que un docent pugui incloure
les TIC ja sigui tant a nivell general com a les aules d’infantil, crec que influeixen
diversos factors com són: el sentir-se recolzat per part de l’Administració
educativa i el centre educatiu, tenir els recursos necessaris i una formació
adequada. Però sobretot, tenir una actitud positiva i amb disponibilitat per
aprendre, cercant noves estratègies per aplicar les noves tecnologies i
treballar amb el currículum d’una manera conjunta en el dia a dia i no de
manera puntual.
No hay comentarios:
Publicar un comentario